19.8.13

tijd van een nieuwe wereld





    
het kind is terug.  hij is een lange maand weg geweest.  we zaten in de trein op weg naar huis, hij keek zijn ogen uit, soms kroop hij tegen me aan om te voelen of ik het wel was.
vanmorgen maakte hij me heel vroeg wakker.  hij zei: het lijkt wel een nieuwe wereld.

de afgelopen weken waren eindeloze dagen van zee en strand en tuin en huis.  er gebeurde niet veel buiten mijn hoofd en hart. 
ik dacht aan hoe ik vroeger als kind de zomer beleefde.  de stapel boeken naast de tuinstoel.  de zon op mijn rug als ik de brieven van mijn beste vriendin las.  het gevoel van gemaaid gras tegen mijn wang.  ik zie nog steeds mijn moeder in de keuken staan, en ik weet nu ook waarom.


boven hoor ik het kind rommelen in zijn kamer, hij begroet zijn lego, zijn knuffels, zijn boeken en potloden.  langzaam herkent hij de dingen weer.  alles is vertrouwd en tegelijkertijd begint alles helemaal opnieuw.